W czasach, w których każdy producent walczy o zainteresowanie klienta w internecie, właściciele firm szukają jak największej ilości sposobów na zwiększenie sprzedaży swoich usług i produktów. Sięgamy po płatne reklamy, zatrudniamy specjalistów od sprzedaży, jednak często nadal nie możemy odnaleźć tego jednego sposobu, który zagwarantuje finansowy sukces naszemu przedsięwzięciu.  Częstym pomysłem jest „współpraca z blogerami”, jednak niewiele osób wie, jak ona wygląda oraz czy w ogóle się opłaca. Badania przeprowadzone zarówno wśród blogerów, jak i internautów wskazują jasno: marketing internetowy i blogosfera to dziedziny, które znakomicie się uzupełniają, jednak trzeba dobrze znać podstawy obu tych płaszczyzn, by jakiekolwiek działania miały sens. W tym artykule wyjaśnimy wszystkie kwestie związane z tym zagadnieniem.

BLOGERZY – JAK TO DZIAŁA?

Podstawowym pytaniem, na które należy sobie odpowiedzieć, jest sposób w jaki blogerzy stają się Twoimi współpracownikami w promowaniu usług czy produktów. W przypadku najskuteczniejszej metody marketingu, czyli marketingu treści (ang. Content marketing) polega to po prostu na tym, że udostępniają oni artykuły sponsorowane na swojej stronie, za co pobierają pieniądze adekwatne do potencjału ich bloga (czyli ilości unikalnych użytkowników oraz wyświetleń strony w skali miesiąca). Bloger staje się wydawcą, gdyż publikuje Twoje materiały na swojej stronie, a Ty jesteś dla niego reklamodawcą, gdyż udostępniasz treść komercyjną. Między reklamodawcami a wydawcami pośredniczą agencje marketingowe, np. takie jak Brand.ceo.

Dlaczego blogerzy są obecnie tak bardzo wpływowi? Stało się tak, gdyż ludzie zaczęli czytać ich jako pasjonatów i zajawkowiczów, przez co bardzo się z nimi wiązali i regularnie wracali do ich tekstów. Nabrali pełnego zaufania i tzw. pocztą pantoflową polecali ich swoim własnym znajomym. Blogerom się po prostu ufa, gdyż są tacy jak my, tylko że swoje myśli przelewają na klawiaturę – a my możemy ich spokojnie czytać i kierować się ich poradami. Badania pokazują, że ponad 30% osób decyduje się na zakupy internetowe pod wpływem zdania jakiegoś blogera. To niesamowity potencjał, który należy jak najlepiej wykorzystywać przy promowaniu każdej firmy.

CONTENT MARKETING A BLOG INTERNETOWY

Istnieje wiele narzędzi do reklamowania się on-line, jednak najskuteczniejszym, a zwłaszcza w przypadku współpracy z blogerami, jest content marketing. Polega on na publikowaniu na blogu artykułów sponsorowanych, które z pozoru nie różnią się niczym od wszystkich innych wpisów, jednak zawsze promują jakiś produkt lub usługę.

Oczywiście nie jest to zwykła reklama, która bezpośrednio namawia internautów do podjęcia jakiejś decyzji. Takie nachalne próby promowania marki nie mogą skończyć się sukcesem, gdyż wyglądałyby karykaturalnie na jakimkolwiek blogu. Muszą to być profesjonalnie przygotowane teksty redakcyjno-marketingowe, które swoim stylem i treścią nie odbiegają od całej reszty wpisów. Ich tworzeniem i dystrybucją zajmują się agencje content marketingowe, które posiadają duże doświadczenie w pisaniu i redagowaniu wartościowych treści.

Content marketing opiera się na pewnej współpracy z czytelnikiem. Ty, jako reklamowdawca, reklamujesz mu swoje usługi, jednak jest to tylko element całego przekazu. Najważniejsze jest uświadomienie go jako konsumenta, zapewnienie mu pełnego zrozumienia problematyki całego zagadnienia itp. Jest to obecnie najskuteczniejsze metoda marketingowa, którą możesz wykorzystać do promowania marki w sieci.

ZASADY WSPÓŁPRACY Z BLOGEREM

  1. ODPOWIEDNIE DOBRANIE BLOGERA I STWORZENIE STRATEGII

Należy w taki sposób wybrać swojego partnera blogowego, by jego target zgadzał się z Twoim targetem. Nawet najlepiej przeprowadzona kampania nie będzie skuteczna, jeśli zostanie nakierowana na złe osoby – należy dokładnie zorientować się, czego szukają czytelnicy danego autora i wybrać go właśnie pod tym kątem. Należy też jasno określić swoje własne cele i strategię; pamiętajmy, że content marketing ma działanie długofalowe i efekty przyjdą dopiero później, jednak zdecydowanie zrekompensują czas poświęcony na czekanie.

  1. WYBÓR DOBREJ AGENCJI

To nie tylko komfort dla Ciebie, ale także dla blogera – zaufane agencje są stabilne i zawsze działają na czas, czego nie można powiedzieć o „redaktorach”, którzy dorywczo piszą teksty i nie są związani z nikim żadnymi umowami. Wiedzą też, jaką wartość ma dana strona (przez „wartość” rozumiemy oczywiście ilość miesięcznych wyświetleń i unikalnych użytkowników strony) i adekwatnie do niej ustalają finansowe warunki współpracy.

  1. BĄDŹ CIERPLIWY

Nie tylko content marketing, ale też współpraca z blogerami wymaga dużych nakładów cierpliwości. Taka kampania reklamowa nie przynosi rezultatów z dnia na dzień, gdyż nastawiona jest na działanie długofalowe. Pamiętaj, że nie publikujesz zwykłej reklamy, które ma za zadanie namówienie kogoś do jednorazowego zakupu! Content marketing to strategia, której celem jest nawiązanie stałej i długiej współpracy, ale także wyrobienie sobie marki i nadania prestiżowego wizerunku.

 

Top