Odkrycie efektywnych czynników rankingowych, decydujących o pozycji strony w wyszukiwarce Google, to zadanie, które od dawna zaprząta chyba głowy wszystkich specjalistów od pozycjonowania stron. Sprawę utrudnia fakt, że znaczenie poszczególnych czynników SEO zmienia się nieustannie, niektóre znikają, pojawiają się zaś nowe. Poniżej wskazujemy 5 najważniejszych elementów, na które należy zwrócić uwagę, jeśli chcemy opanować TOP5.

Poznać algorytm

Mózgiem wyszukiwarki jest algorytm, który ustala każdorazowo pozycję strony w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania. To nic innego jak wzór matematyczny, czyli skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania pewnego rodzaju zadania. To przepis obliczenia w skończonym czasie pewnych danych wejściowych (czynniki rankingowe) do pewnych danych wynikowych (pozycja strony w wynikach wyszukiwania). Algorytm obsługujący wyszukiwarkę Google jest ściśle strzeżoną tajemnicą, teoretycznie, ale i praktycznie, nikt nie zna wszystkich czynników rankingowych i ich znaczenia. Poznanie algorytmu to największe pragnienie całej branży SEO. Jednak nie jest tak, że specjaliści od pozycjonowania działają całkowicie w ciemno. Google, choć nie ujawniło nigdy algorytmu, to, co jakiś czas informuje o aktualizacjach i wskazuje pewne tropy. Eksperci także od dawna, raz z lepszym, raz z gorszym skutkiem starają się dedukować najważniejsze czynniki na podstawie analiz i badań optymalizowanych stron, dlatego znane są te najważniejsze. Trzeba jednak podkreślić, że dzisiaj algorytm Google bierze pod uwagę tyle różnych czynników i elementów, które się nieustannie zmieniają (efekt uczenia maszynowego) i na które nie ma wpływu wyszukiwarka, że tak naprawdę nikt nie jest w stanie przewidzieć wyników (można nawet pokusić się o twierdzenie, że Google już tylko pośrednio wpływa na ranking stron). Celem Google jest sprawienie, aby każdy użytkownik otrzymał jak najbardziej wyczerpującą odpowiedź na swoje zapytanie, zgodną z jego aktualnymi potrzebami. To wymusza, że algorytm jest coraz bardziej złożony i dzięki temu jest w stanie reagować na indywidualne potrzeby użytkownika. Pozycja strony każdorazowo zależy nie tylko od zapytania i użytego słowa kluczowego, ale także od profilu użytkownika (jego historii wyszukiwania), lokalizacji i urządzenia. Niezależnie jednak od wszystkiego, można pokusić się o wskazanie kilku najważniejszych czynników decydujących o pozycji strony w rankingu, na które administrator ma wpływ.

Strona oparta o słowa kluczowe

O optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek należy pamiętać już w fazie projektowania strony. Szczególnie warto pomyśleć o konstrukcji i układzie strony w aspekcie słów kluczowych, na które będziemy chcieli pozycjonować witrynę. Nie znaczy to jednak, że strona ma być bezmyślnie i sztucznie „upchana” słowami kluczowymi. Ta taktyka już dawno jest nieskuteczna, a można nawet powiedzieć, że szkodliwa, ponieważ Google taki proceder uznaje za próbę sztucznego wpływania na wyniki. Chodzi bardziej o umieszczenie kluczowych fraz w nazwach poszczególnych podstron i zakładek. Zamiast ogólnej nazwy „Usługi” warto stworzyć kilka zakładek określających profil naszej działalności („wulkanizacja opon”, „prostowanie felg”, „sprzedaż opon” itp.). Przecież nikt nie wpisuje ogólnego zapytania „usługi Wrocław” czy nawet „usługi wulkanizacyjne Wrocław”, a raczej „wulkanizacja Wrocław”. Układ strony musi być oparty na słowach kluczowych wybranych na podstawie badań najlepiej fokusowych) i analiz (Google Analytics). Nierzadko są to powszechnie wykorzystywane terminy potoczne. Trudne zadanie mają administratorzy firm nowatorskich, gdy nazwa danej usługi jest jeszcze nieznana lub wyjątkowa. Przy wyborze słów kluczowych trzeba cały czas myśleć o grupie docelowej, ich potrzebach i oczekiwaniach.

Tytuły stron

Tytuł to wciąż istotna podpowiedź dla wyszukiwarki Google. Nawet, jeśli temat twojej strony jest jasny i zrozumiały dla każdego, to warto wzmocnić efekt i w tytule zawrzeć pewne wskazówki dookreślające. Zasada jest tutaj prosta, trzeb wyszukiwarce jak najdokładniej podpowiedzieć, co użytkownicy znajdą na stronie. Jeśli prowadzimy zakład tapicerski specjalizujący się w naprawie lub regeneracji tapicerek samochodowych, to nie możemy się ograniczyć do tytułu „Tapicerstwo Wrocław”, należy go rozszerzyć, tak, aby klienci poszukujący specjalisty od tapicerek w autach mogli do nas szybciej i łatwiej trafić „Naprawa i regeneracja tapicerek samochodowych – Wrocław”. Jednak najgorsza strategia, to całkowity brak tytułu.

Nagłówki H1, H2, H3

To sposób na uporządkowanie, sformatowanie treści na stronie. To taktyka, która pozwala ukierunkować wyszukiwarkę Google, które treści są dla nas najbardziej istotne. Przy pomocy nagłówków można stworzyć pewną hierarchę usług czy sprzedawanych towarów. Trzeba pamiętać, że nagłówki dla wyszukiwarki mają większe znaczenie niż sama treść, dlatego w nagłówkach warto zawrzeć słowa kluczowe. I tak fraza, która aktualnie nas interesuje, powinna znaleźć się nie tylko w tytule artykułu, ale także nagłówku H1. Najlepiej, gdy nagłówki będą naturalnymi podtytułami kolejnych części tekstu.

Content Marketing

Marketing treści to obecnie jedna ze skuteczniejszych strategii komunikacyjnych w sieci, dzięki niej można skutecznie dotrzeć do osób, które są zainteresowane tematem i prawdopodobnie zakupem. Wartościowe treści, czyli takie, które użytkownikom oferują pewną wartość dodaną (praktyczną, teoretyczną czy rozrywkową) stanowią aktualnie jeden z trzech najważniejszych czynników rankingowych (Google potwierdził ten fakt wielokrotnie). Wyszukiwarki potrafią odsiać ziarno od plew, nie dają się łatwo zwieść nośnym i dobrze brzmiącym tytułom. Dobra treść to nie to samo, co tekst przygotowany z myślą o SEO. Artykuł musi być ciekawy, tak, aby użytkownicy chcieli go polecać innym i w ten sposób promować witrynę. Im więcej osób zaciekawi dany artykuł czy fotoreportaż tym lepiej dla naszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Ponadto tekst musi być tak zoptymalizowany, aby wyszukiwarka chciała go wysoko wyświetlać na interesujące nas frazy. Należy się starać, aby użytkownik w tekście znalazł odpowiedzi na swoje pytania. Wyszukiwarka musi być także przekonana, że prezentując daną stronę użytkownikowi, będzie on zadowolony. Trzeba pamiętać, że w gruncie rzeczy internetowa wyszukiwarka, pomimo rozwoju technologii internetowych, jest wciąż wyszukiwarką tekstową i semantyka odgrywa tu kluczową rolę. To też sprawia, że w tekście warto użyć wszystkich słów, terminów i zwrotów charakteryzujących i opisujących dany problem, czy temat.

Linki zwrotne

Włączenie do algorytmu odnośników zewnętrznych zrewolucjonizowało wyszukiwanie. W praktyce linki to nic innego jak pozytywne rekomendacje wystawione naszej stronie przez innych autorów internetowych. Przez długi czas, pozycjonowanie w głównej mierze opierało się na pozyskiwaniu linków. Doszło nawet do tego, że zaczęto tworzyć specjalne sieci stron (tzw. zaplecze), z których kierowano na masową skalę odnośniki do pozycjonowanych stron. Google szybko (kwestia względna, ponieważ trwało to kilka lat) zdało sobie sprawę, że w ten sposób specjaliści starają się manipulować wynikami. Optymalny profil linków powinien składać się tylko z odnośników ze serwisów branżowych, związanych tematycznie z naszą działalnością, cieszących się dużą popularnością w sieci (portale tematyczne, poradnikowe, rekrutacyjne itp.)

Podsumowanie

Pozycjonowanie strony internetowej to nic innego jak budowanie do niej zaufania wyszukiwarki. Tutaj, tak jak i w życiu społecznym, potrzebny jest czas i cierpliwość. Rzadko kiedy, po jednym spotkaniu, możemy powiedzieć z przekonaniem, że mamy pełne zaufanie do danej osoby. Pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowa operacja. Jednak jeśli zadbamy o kilka rzeczy, to prędzej czy później nasza strona zyska zaufanie wyszukiwarki i będzie dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania.

 

Top