Rok 2018 dla SEO może nie był przełomowy, ale na pewno istotny. Podobnie będzie wyglądał rok 2019, w którym poza pojawieniem się kilku nowych trendów, wiele będzie utrzymanych w mocy i wciąż ważnych w zakresie optymalizacji.

Wyszukiwanie głosowe

Choć o wyszukiwaniu głosowym i roli w SEO zaczęło być głośno już w roku poprzednim, to tak naprawdę dopiero w 2019 będzie miało rzeczywisty wpływ na pozycjonowanie stron. Dotychczas było bardziej modnym zwrotem niż realnym trendem i zjawiskiem. Asystenci głosowi tacy jak Alexa czy Siri coraz częściej zaczynają towarzyszyć internautom na całym świecie. Szacuje się, że w roku 2020 ponad połowa wyszukiwań będzie głosowa. To wszystko sprawia, że przy ustalaniu fraz należy uwzględnić wszystkie sposoby wyszukiwania. Warto w tym celu skorzystać z aplikacji Google pomagających zaplanować słowa kluczowe - Google Suggested Search and Google Related Search results APIs. Gdy poznamy zapytania użytkowników wyszukiwarki, także te głosowe (należy pamiętać, że ludzie w mowie posługują się nieco innymi zwrotami niż na piśmie), to będziemy mogli lepiej zoptymalizować publikowane treści. Umieszczając w tekście odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania, trafimy na czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania i trafimy do pożądanej z punktu widzenia firmy grupy odbiorców.

Wartościowe treści

Choć o potrzebie tworzenia wysokiej jakości treści w kontekście SEO słyszał już chyba prawie każdy, to tak naprawdę tylko nieliczni ten postulat traktują poważnie. Teraz będą musieli zmienić podejście, ponieważ wysokiej jakości conetnt będzie sine qua non regularnej obecności w TOP5. Szansę na wejście do TOP3 będą miały tylko te firmy, które przekonają wyszukiwarkę i użytkowników, że są w danej dziedzinie specjalistą i autorytetem (jeśli użytkownik zada pytanie, to wyszukiwarka przedstawi na pierwszym miejscu jak najbardziej wyczerpującą odpowiedź, której autorem jest podmiot cieszący się reputacją w sieci). Najłatwiej i najszybciej można to osiągnąć, tworząc treści reprezentujące najwyższy poziom merytoryczny. Warto jednak pamiętać, żeby owe treści były zrozumiałe jednak dla szerokiej rzeszy odbiorców, a nie tylko znawców tematu. Warto do artykułów dołączyć materiały multimedialne, takiej jak zdjęcia, filmy czy modne ostatnio infografiki.

Featured Snippets

Coraz większe znaczenie w generowaniu ruchu na stronie będą miały „featured snippets”, czyli bezpośrednie odpowiedzi na zapytania zadawane użytkownikom wyszukiwarki Google. Pobierane są z wybranych stron, które zawierają najbardziej wyczerpujące odpowiedzi. Tego rodzaju fragmenty, czasem nazywane w branży jako wyniki zerowe (wyświetlane są nad wynikami organicznymi, zaraz pod linkami reklamowymi AdWords), są nie tylko skutecznym źródłem ruchu na stronie, ale także instrumentem kreowania wizerunku specjalisty. Bezpośrednie odpowiedzi zyskają jeszcze na znaczeniu wraz z upowszechnieniem takich mechanizmów jak sztuczna inteligencja (AI – Artificial Intelligence) czy wyszukiwanie głosowe. Należy pamiętać, że Google, jak zresztą podkreśla na każdym kroku, dąży do prezentowania jak najbardziej spersonalizowanych wyników wyszukiwania. Warto zrobić wszystko, aby wyszukiwarka Google na zapytania związane z profilem działalności naszej firmy, prezentowała bezpośrednie odpowiedzi z naszej witryn:

  1. Zamieść w tekstach unikalne odpowiedzi na pytania typu: „co to jest?”, „jak to zrobić?”, „jak ugotować?”, „dlaczego?”.
  2. Zoptymalizuj adres URL (nie może być zbyt długi, najlepiej jak będzie zawierał słowa kluczowe).
  3. Publikuj wartościowe treści – wciągające i angażujące, tak, aby współczynnik odrzuceń był, jak najniższy.
  4. Zadbaj o formę treści – tekst mają być czytelne, przejrzyste i jasne (stosuje nagłówki, wypunktowania itp.).
  5. Używaj konkretnych i precyzyjnych fraz związanych z profilem firmy.

Mobile Internet

W większości najbardziej rozwiniętych gospodarczo i technologicznie krajach na świecie ponad połowa zapytań do wyszukiwarki wysyłanych jest przy pomocy urządzeń mobilnych. W niedalekiej przyszłości strony mobilne staną się głównym źródłem informacji dla użytkowników, punktem kontaktowym pomiędzy firmami a klientami. To wszystko sprawia, że administratorzy będą musieli skoncentrować się na działaniach SEO w świecie mobilnym. Ci, którzy będą mogli pozytywnie odpowiedzieć na poniższe pytania, będą mogli liczyć dobrą widoczność w mobilnym rankingu:

 - czy treści na stronie są przydatne dla użytkowników mobilnych?

- czy treści są dobrze widoczne na urządzeniach mobilnych?

- czy czas ładowania strony jest akceptowany przez użytkowników?

- czy struktura wewnętrznych linków sprzyja obecności w mobilnym rankingu?

Szczególny nacisk na działania SEO Mobile powinni położyć właściciele sklepów internetowych. Segment mobile e-commerce rozwija się bardzo szybko, a Polacy stają się liderem smartfonowych zakupów. Jak wynika z europejskiego badania na temat popularności zakupów internetowych dokonywanych na urządzeniach mobilnych, 45 proc. rodzimych internautów robi zakupy online w telefonie przynajmniej raz w tygodniu, a 18 proc. znacznie częściej – co jest najwyższym wynikiem w Europie. Popularność tej formy zakupów będzie rosła z roku na rok, ponieważ coraz bardziej cenimy szybkość oraz wygodne formy płatności. W  niedalekiej przyszłości dla wielu konsumentów telefon stanie się jedynym miejscem robienia internetowych zakupów.

Doświadczenia użytkownika

Optymalizacja strony powinna uwzględniać intencje użytkownika. Google stara się coraz lepiej odczytywać zapytania użytkowników i wyświetlać jak najbardziej wyczerpujące odpowiedzi. Trzeba pamiętać, że wielu użytkowników nie potrafi lub nie wie, jak poprawnie zadać pytanie. Czasem jest tak, że pytanie nie oddaje prawdziwych intencji i zadaniem Google przy pomocy najnowszych technologii (sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe itp.) jest ich poprawne odczytanie. Im te odpowiedzi będą bardziej satysfakcjonujące, tym doświadczenia użytkownika Google będą lepsze. Należy zadbać o wrażenia użytkownika na stronie, zarówno o treść (wysoka jakość i aktualność treści, użyteczność), jak i formę (atrakcyjny design dostosowany do grupy docelowej, atrakcyjna i przejrzysta struktura strony).

Podsumowanie

Wydaje się, że w roku 2019 specjaliści SEO będą musieli się zmierzyć już na poważnie z wyszukiwaniem głosowym (przewiduje się, że w kilku branżach ta opcja może wprowadzić nieco zamieszania w rankingu) oraz z wyzwaniami technicznymi (m.in. czas ładowania strony na urządzeniach mobilnych). W zakresie marketingu treści zasadniczo nic się nie zmieni, content będzie kluczowym czynnikiem decydującym o widoczności firmy w wyszukiwarce.

 

Top