• 30 listopada 2023

Wartościowe treści stanowią niezmiennie od lat kluczowy czynnik rankingowy Google. Jednak, aby treści odegrały swoją rolę w pozycjonowaniu, muszą być odpowiednio zoptymalizowane, zarówno te opublikowane na własnej stronie, jak i witrynach zewnętrznych. Na czym polega optymalizacja treści off-site, dlaczego warto o to zadbać i jak to zrobić – podpowiadamy w tekście.

„Content is King” wewnętrzny i zewnętrzny

Wartościowe treści to jeden z ważniejszych, jeśli nie najważniejszy czynnik rankingowy Google. W procesie pozycjonowania content odgrywa kluczową rolę. To na podstawie opublikowanych treści algorytm wyszukiwarki ocenia, czy strona będzie pomocna dla użytkowników wyszukiwarki, czy warto ją pokazać na czołowym miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania na konkretne zapytanie. Jednak dobra widoczność w wyszukiwarce naszej firmy nie zależy tylko od treści zamieszczonych na łamach własnej witryny, ale także od treści opublikowanych w serwisach zewnętrznych (branżowe serwisy tematyczne, blogi korporacyjne, social media itp.). Zewnętrzne treści będą odgrywały komplementarną rolę wobec tych znajdujących się na naszej stronie. Oczywiście o ile, będą poprawnie zoptymalizowane.

Optymalizacja treści off-site

Optymalizacja treści off-site to szereg działań, których celem jest nie tylko wsparcie procesu pozycjonowania, a co za tym idzie poprawa widoczności naszej firmy w wyszukiwarce, ale także zwiększenie rozpoznawalności marki w Internecie. Optymalizacja treści off-site dotyczy wszystkich treści związanych z marką publikowanych poza firmową witryną (niezależenie czy autorem będzie firma czy redaktor serwisu). Będą to treści publikowane zarówno na stronach, nad którymi firma ma całkowitą kontrolę (blog firmowy, profile w social media), jak i w serwisach zewnętrznych, gdzie tej kontroli firma będzie pozbawiona. W tym drugim przypadku będzie to zadanie o wiele trudniejsze, ponieważ wytyczne serwisów branżowych bardzo często nie idą w parze zasadami marketingu online (zabraniają używania nazw marek lub jawnej promocji produktów firmy). Optymalizacja treści publikowanych poza stroną będzie, więc wypadkową wytycznych serwisu i zasad pozycjonowania. O optymalizacji należy pomyśleć już w fazie przygotowywania tekstu. Warto zaimplementować wszystkie strategie, które nie będą kolidowały z wytycznymi serwisu dotyczącymi zewnętrznych publikacji.

  1. Cel - tekst musi uwzględniać zarówno intencje użytkownika (odpowiadać jak najlepiej na zapytania użytkowników), jak i potrzeby firmy (jaki cel chce osiągnąć firma w ramach content marketingu).
  2. Wysoka jakość merytoryczna – tylko tego rodzaju teksty są w stanie zostać zauważone i docenione przez Google (wyszukiwarki potrafią coraz lepiej ocenić jakość tekstów).
  3. Słowa kluczowe - tekst musi zawierać frazy, którymi posługują się użytkownicy szukający tego rodzaju produktów lub usług w sieci. Warto je zamieścić w meta-tagach, nagłówkach czy nazwach obrazów.
  4. Zwroty branżowe - w tekście należy zawrzeć słowa i zwroty charakterystyczne dla danej branży oraz określenia specyficzne dla naszej firmy.
  5. Atrakcyjna forma – należy zadbać, aby tekst stał się wizytówką firmy i zachęcał do zajrzenia do firmowej witryny. Równie istotna jak wartość merytoryczna, jest także forma tekstu (lead, nagłówki, akapity, wypunktowania itp.).
  6. Odnośnik do firmowej witryny – o ile to możliwe, warto w tekście zawrzeć link do naszej strony. Odnośnik powinien pojawić się w naturalnym kontekście tekstu i być poprawnie opisany.

Dlaczego warto?

  1. Stała obecność w TOP3 - optymalizacja treści off-site to sine qua non regularnej obecności w czołówce rankingu. O ile wejście do czołówki rankingu może nam zapewnić optymalizacja treści na naszej firmowej witrynie, tak optymalizacja treści w serwisach zewnętrznych może zagwarantować nam tam miejsce na dłuższy czas (z uwagi na nieustanne aktualizacje algorytmu i „kapryśność” wyszukiwarki, stałej obecności nic nie może nam zagwarantować).
  2. Większa widoczność w wyszukiwarce - optymalizacja treści off-site to jeden ze sposobów na poprawę widoczności firmy w wyszukiwarce. Dzięki skutecznej kampanii w tym zakresie, użytkownicy w wynikach wyszukiwania zobaczą nie tylko link do firmowej witryny, ale także linki odsyłające do artykułów o firmie w innych serwisach. W ten sposób firma jest w stanie dotrzeć do większej grupy potencjalnych klientów. To bardzo powszechna praktyka wśród koncernów, które dysponują środkami, aby w TOP10 umieść kilka swoich stron (blog, sklep internetowy, profile w social media) oraz odnośników do tekstów promocyjnych w znanych serwisach zewnętrznych.
  3. Rozpoznawalność marki w sieci - dzięki publikacji w portalach tematycznych wartościowych treści związanych z firmą i poprawnie zoptymalizowanych można zwiększyć rozpoznawalność marki i zbudować zaufanie. Użytkownicy, jeśli spotkają się z pozytywnymi opiniami czy interesującymi analizami dotyczącymi konkretnych produktów nie tylko na stronie producenta, ale także w innych witrynach, to chętniej zainteresują się firmą i nabiorą przekonania, że te rzeczy warte są uwagi.
  4. Profil linków zewnętrznych – optymalizacja treści off-site to klucz do poprawy profilu linków zewnętrznych. A ten jak wiadomo stanowi wciąż ważny czynnik rankingowy.

Podsumowanie

Optymalizacja treści off-site to ważny element marketingu online. Wszędzie tam, gdzie firma ma wpływ na ostateczną formę publikacji, należy zoptymalizować treści pod kątem własnych celów i zasad SEO. Jeśli zaś nie mamy pełnej kontroli nad publikowanymi tekstami w serwisach zewnętrznych (np. blogerzy, nie chcąc stracić zaufania czytelników, starają się unikać bezpośredniej promocji), to przynajmniej warto wyrazić swoje sugestie, przesłać materiały pomocnicze lub wskazać elementy wyróżniające naszą ofertę.

 

Top