Przemyślana, a co za tym idzie dostosowana do indywidualnych potrzeb strategia SEO/SEM to nie tylko skuteczny sposób na zwiększenie widoczności marki w wyszukiwarkach, ale także pozyskanie nowych klientów. Poniżej podpowiadamy, jak wykorzystać maksymalnie marketing w wyszukiwarkach.

SEO/SEM – element strategii marketingowej online

Trudno sobie dzisiaj wyobrazić jakąkolwiek kampanię marketingową w Internecie bez działań z zakresu marketingu w wyszukiwarkach. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) oraz reklama w wyszukiwarkach (SEM) to integralne elementy każdej strategii marketingowej online. SEO/SEM to także klucz do sukcesu w zakresie sprzedaży. Powszechnie się wskazuje, że średnio 50% nowych klientów w sieci to efekt działań z zakresu marketingu w wyszukiwarkach. Oczywiście ten odsetek zależy nie tylko od branży, ale także od wielu czynników. Prezentujemy 5 prostych sposobów na „wyciśnięcie” najwyższej efektywności działań w marketingu w wyszukiwarkach.

Selekcja ruchu – poprzez przemyślaną taktykę doboru słów kluczowych, można odsiać ziarno od plew w zakresie ruchu na stronie. Dzięki niszowym słowom kluczowym można pozyskać użytkowników nie tylko potencjalnie zainteresowanych pewnym produktem, ale także już zdecydowanych. Na przykład zamiast zbyt ogólnego określenia „koszulka sportowa” czy nawet „koszulka sportowa termiczna” lepiej zastosować bardziej konkretną dla naszego asortymentu frazę „koszulka sportowa do biegania”. Warto także w słowach kluczowych wykorzystywać nazwy konkretnych marek. Nawet jeśli generalnie ruch na stronie nieco się zmniejszy, to na pewno wzrośnie współczynnik konwersji. W ten sposób przyciągniemy uwagę najbardziej wartościowych klientów - zwiększy się maksymalnie widoczność w grupie docelowej. W ten sposób można znacznie zwiększyć efektywność działań – strategia oparta o słowa niszowe jest zdecydowania tańsza od tej wykorzystującej frazy ogólne.

Oczekiwania grupy docelowej – warunkiem skutecznego targetowania reklam jest kompleksowa wiedza o potencjalnych klientach. Każda firma, która chce się liczyć dzisiaj na rynku, powinna o swoich odbiorcach wiedzieć, jak najwięcej. Jednak w dobie Internetu problemem nie jest zebranie danych (te można szybko i tanio pozyskać), ale wyciągnięcie cennych wniosków z tej masy informacji (Big Data). Dzisiaj każdy klient oczekuje indywidualnego traktowania, chce być kimś wyjątkowym dla firmy. Stąd znaczenia nabiera taktyka dostosowywania treści do konkretnego odbiorcy. Bez wiedzy o potrzebach klienta i zachowaniach związanych z wyszukiwaniem to jest praktycznie niemożliwe. Na przykład dzięki znajomości grupy docelowej można tworzyć lepiej ukierunkowane strony docelowe – można wybrać, jaka strona będzie się pokazywała mieszkańcom konkretnych regionów kraju czy świata. Jeśli klienci na danym obszarze są bardziej zainteresowani autami ekologicznymi – hybrydowymi czy elektrycznymi, to warto to wziąć pod uwagę (nie ma sensu kierowanie do tych odbiorców reklam prezentujących tradycyjne rozwiązania – promować auta napędzane silnikami benzynowymi i diesla). Dzięki wyświetlaniu w wynikach wyszukiwania treści dostosowanych do potrzeb konkretnych grup odbiorców można znacząco zwiększyć zwrot z inwestycji.

Strona docelowa (landing page) – nierzadko to strona docelowa jest pierwszym kontaktem użytkownika z firmą, dlatego warto poświęcić jej nieco uwagi. Jeśli taka strona, która w praktyce jest rozszerzoną reklamą firmy, a najczęściej konkretnego produktu czy usługi, będzie mało przekonująca, to klient nie skusi się na zakup. Strona docelowa to doskonały instrument sprzedażowy, szczególnie przydatny w kampaniach marketingowych nowych produktów, dlatego nie zawsze należy usilnie się starać, aby w wynikach pojawił się link do strony głównej firmy lub całego asortymentu, czasem lepszym rozwiązaniem (w kontekście sprzedaży konkretnego produktu) jest promowanie strony prezentującej właśnie ten produkt.

Struktura stron reklamowych – skutecznym sposobem na poprawę widoczności firmy w wyszukiwarce, a co za tym idzie podwyższenie współczynnika konwersji, jest własna sieć witryn reklamowo – branżowych (dobrze, jeśli w wynikach wyszukiwania na frazy związane z firmą obok głównej strony, pojawią się linki do innych stron tematycznych, na których użytkownicy znajdą wartościowe treści związane z marką dostosowane do ich potrzeb). Im lepiej sieć reklamowa będzie dostosowana do asortymentu firmy i intencji użytkowników korzystających z wyszukiwarki, tym większa efektywność. Nierzadko jest tak, że na wszystkie zapytania związane z konkretnym produktem, wyszukiwarka podsuwa nam jeden link (firma jest po prostu w stanie zaproponować użytkownikom tylko tę jedną stronę). To błąd, ponieważ nawet w przypadku podobnych zapytań, użytkownicy mogą mieć diametralnie inne intencje. Na przykład użytkownik szukający „testu smartfona xxx” ma inny cel niż użytkownik, który wpisał frazę „smartfon xxx cena”. Byłoby mało efektywne i skuteczne, aby obu użytkownikom w tym przypadku zaproponować tę samą stronę reklamową. Każdy powinien być odesłany do takiej, na jakiej znajdzie konkretne poszukiwane informacje. Dlatego jest lepiej oprzeć sieć reklamową na wielu małych stronach niż kilku dużych serwisach.

Analiza danych i monitoring – śledzenie sposobów, które generują najwięcej konwersji to klucz do sukcesu. W zakresie sprzedaży istotną rolę odgrywa także analiza współczynnika odrzuceń – ważne jest nie tylko, ile osób zostaje na stronie, ale także ile osób opuszcza stronę i z jakich powodów. Nie mniej ważny jest stały monitoring ruchu, dzięki temu można na bieżąco reagować na zmiany koniunktury, zmiany zainteresowań klientów, ruchy konkurencji, nieprzewidziane wydarzenia czy zmiany algorytmu Google.

Podsumowanie

W marketingu online, a szczególnie w obszarze SEO/SEM, tak jak i w innych obszarach życia, nigdy nie jest, tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Nawet jeśli efekt działań promocyjnych jest dosyć zadowalający, to trzeba mieć świadomość, że dzięki kilku prostym operacjom można go jeszcze poprawić. Warto o tym pomyśleć, ponieważ nierzadko przy niewielkim zaangażowaniu czasu i nakładów, można jeszcze zwiększyć sprzedaż.

 

Top